Nabewerking bestaande beelden

Wesley van Heugten Wesley van Heugten

Wesley van Heugten

2 minute read
Nabewerking bestaande beelden

Nabewerken bestaande beelden

Zo af en toe krijg ik de vraag of ik ook iets kan met bestaande beelden van een bruiloft. Gelukkig getrouwde mensen zien dan mijn filmpjes en geven dan aan dat ze spijt hebben dat ik dat niet voor ze heb vastgelegd. Maar "er was wel een familielid aanwezig die ook wel een beetje kon filmen, of ik daar niet iets van kan maken".

Mijn eerlijke antwoord is dan: Dit kan, maar ik kan niet toveren. En dat bedoel ik niet flauw. Voor mij zijn er vier dingen belangrijk aan een goede bruiloftfilm. Beeld, muziek, sfeer en emotie. Dat samen maakt het verhaal zoals ik het graag in de eindfilm wil vertellen. Beeld is er natuurlijk, anders komt die vraag niet, maar niet altijd goed en strak gefilmd. Muziek lukt ook nog wel, dat is dan de muziek die gebruikt is op de dag zelf. En als laatste, de sfeer en de emotie. En daar zit meestal het probleem. De sfeer proef ik op de dag zelf, evenals de emotie, deze probeer ik samen te brengen in de film met de beelden en de muziek. Als ik geen inbreng heb in alle vier de elementen dan is het vaak lastig om dit over te brengen.

Maar soms zitten alle vier de elementen er toch in. Dat weet ik natuurlijk pas als ik de beelden heb gezien. Daarom zeg ik nooit meteen nee op dit soort verzoeken maar vraag ik altijd eerst om de beelden. Deze ga ik dan op mijn gemak bekijken en probeer, hoe moeilijk ook, in de sfeer van die dag te komen. Wanneer dat lukt, dan lukt het ook om dit verhaal te vertalen in een film. Zodra de muziek samenkomt met de beelden en het pakt goed uit, wordt de sfeer en emotie overgebracht in de film. En soms is het dan, ondanks dat ik de dag zelf niet gefilmd hebt, toch een zeer geslaagd stuk.

Zo had ik een aantal jaar geleden na het filmen van een bruiloft ook dat verzoek. Wat erg hielp was het feit dat dezen mensen ook die dag aanwezig waren en ik ze dus al een beetje had leren kennen. Zij stonden dicht bij het bruidspaar en waren op de zelfde locatie getrouwd. Dat waren natuurlijk al twee enorme pluspunten. Nu de beelden nog. Nadat ik ze ontvangen had sloot ik me even op om ze goed in me op te nemen. Ik bekeek ze nog een tweede keer en liet weten dat ik hier wel iets mee kon. Ik ging eigenlijk hetzelfde te werk als bij een bruiloft dit ik zelf heb gefilmd. Op volgorde van het verhaal begon ik de beelden met elkaar te verweven. Ik koos de muziek en leverde een trouwclip af van een paar minuten. Dat is ook wel de max overigens. Met bestaande beelden moet je geen lange film gaan maken. Het bruidspaar was erg tevreden.

Een ander voorbeeld komt ook van een aantal jaar terug. Door omstandigheden vond de bruiloft waarvoor ik was geboekt wat uitgekleed en in kleinere kring plaats. Hierdoor was er ook geen plaats meer voor een videograaf. Mij is toen gevraagd of ik wat tips kon geven zodat een familielid dit vast kon leggen zodat ik er in de nabewerking alsnog wat van kon maken. Ik schreef twee pagina's vol met gedatailleerde tips en hoopte op het beste. Het resultaat van de beelden was verrassend goed. Men had zich gehouden aan mijn voorstellen en tips. Hierdoor kon ik toch nog een mooie trouwclip afleveren.

Dus heeft het nut om te vragen om nabewerking van bestaande beelden?

Eerlijkheid gebied te zeggen dat het vaker een 'nee' is dan een 'ja' maar wie niet waagt wie niet wint. Het is zeker het overwegen waard om eens aan me te vragen of ik wat kan met de bestaande beelden van jullie bruiloft. Wie weet lukt het me om de vier elementen in jullie aanvraag te vinden en alsnog het mooie verhaal van jullie bruiloft te vertellen in een film!

Muziek bij de trouwfilm
Wesley van Heugten

Wesley van Heugten

2 minute read